Gyömbérbor házilag

Szeretek kipróbálni új dolgokat, érdekel, amit házilag is el lehet készíteni. Még akkor is, ha nem kerül kevesebbe, mint megvenni az üzletben. Csak azért, mert kíváncsi vagyok rá, hogy nekem sikerül-e olyat, vagy hasonlót elkészíteni. Nemrégiben egy céges bulin beszélgettünk a munkatársaimmal egy finom házi diópálinka kóstolása közben, hogy ki, milyen ital elkészítésével próbálkozott már otthon, és milyen sikerrel járt. Sok-sok évvel ezelőtt próbálkoztam már házi sörrel, amit nagyon sajnálok, hogy akkor nem írtam le a receptjét, mert nagy sikert aratott. Most olyan újdonságot hallottam, hogy martinit is lehet házilag előállítani. Utánanéztem az interneten, találtam is több receptet, ezért úgy gondoltam, hogy kipróbálom. Ahogy böngésztem, sokféle ital receptjére leltem. Így bukkantam rá a házi bodzavirág bor, az Európában állítólag sehol nem kapható, aranyárban mérhető házi gyömbérbor, és a házi sör receptjére. Olvastam, hogy minden gyümölcsből, amiből lekvárt készíthetünk, abból italt is. :)

Elsőként a gyömbérbort készítettem el. A receptjét azért írom itt le, hogy máskor, ha kedvet kapok hozzá, ne kelljen keresgélnem.



Hozzávalók:

30 dkg gyömbér
2 db narancs
2 db citrom
25 dkg datolya
1,5 kg cukor
1 dkg élesztő
4,5 l víz

A citrusokat alaposan megmossuk, héjával együtt apróra vágjuk, majd egy üvegtálba tesszük a felaprított datolyával, és rámorzsoljuk az élesztőt. Ezután 20 dkg cukrot karamellizálunk, és felöntjük a vízzel. Beletesszük a maradék cukrot, felforraljuk, majd fél órán át főzzük az alaposan összezúzott gyömbérrel együtt (én húsklopfolóval rávertem párat) Mikor kész, hűlni hagyjuk egy kicsit, hogy az élesztőt ne forrázzuk le, és ráöntjük a gyümölcsökre. Összekeverjük és hagyjuk kihűlni. Amikor elkezd forrni, egy kotyogóval ellátott 5 literes üvegbe töltjük és hagyjuk teljesen kiforrni. Ez kb. 2-4 hónapot vesz igénybe, attól függően, hogy milyen hőmérsékletű helyre tesszük. Nekem ez 2 hónapig tartott 18-20 fokos hőmérsékleten. Ezután többször átfejtettem a seprőtől, míg átlátszó, tiszta bort kaptam. A végeredmény kb. 4 liter lett, amit elosztva, felcímkézett üvegekbe töltöttem. A gyömbérbor távol-keleten népszerű ital, finom, édes bor, amit használhatunk ételekhez, vagy pácokhoz adva, de csak úgy egyszerűen elkortyolgathatjuk, mint különleges, ritka ínyencséget.

Engem teljesen elbűvölt a gyömbérbor fantasztikusan fűszeres, kissé csípős íze!

Az így elkészült gyömbérborunk kitűnő alapanyag a Whiskey Mac koktélhoz, ami akár karácsonyi vendégváróként is megállja a helyét.

4,5 cl skót whisky
4,5 cl gyömbérbor

Egy csőpoharat félig megtöltünk jéggel, majd beletöltjük a whiskyt és a gyömbérbort. Az egészet alaposan elkeverjük, majd kínálhatjuk is az italt.