Ételízesítő recept házilag, sóval tartósítva

Nyáron sokféle gyümölcshöz, zöldségféléhez hozzájutunk, aminek a beszerzése télen nagyon költséges, - és egyre drágább - ezért igyekszem minden évben valamilyen tartósítással üvegbe rakni a nyári ízeket. Azt érdemes tudni, hogy nem szeretem a tartósító szereket, előnyben részesítem a természetes úton való tartósítást. Sóval, főzéssel, fermentálással, szárítással, aszalással pl. Most éppen néhány üveg ételízesítőt tettem el, ha télen bármilyen levest szeretnék főzni, - és éppen nincs itthon zöldségem - akkor is legyen kéznél hozzávaló. Már ki is próbáltam, mert maradt annyi, ami nem lett volna elég megtölteni egy teljes üveget. Van egy gömb alakú teaszűrőm, ebbe rakom az ételízesítőt, így nem kell leszűrni fogyasztáshoz, de, ha nem zavar, hogy apró zöldségdarabok úszkálnak a levesben, akár benne is hagyhatod. Bármilyen leveshez felhasználható. 1 liter vízhez 3 csapott evőkanál ételízesítőt tettem, ügyelve arra, hogy már további sót ne adjak hozzá, nekem így lett ízletes. De azért érdemes először kevesebb adaggal próbálkozni és közben kóstolgatni, mert mindenkinek más az ízlése.

Itt a recept és az elkészítési mód:

Hozzávalók:

100 dkg sárgarépa
100 dkg fehérrépa
40 dkg zellergumó
25 dkg karalábé
30 dkg kelkáposzta
30 dkg karfiol
50 dkg paradicsom
25 dkg paprika (ha szereted a csípőset, ennek egy része lehet tv és csípős vegyesen)
25 dkg kápia paprika
1 csokor petrezselyemzöld
1 csokor zellerzöld
60 dkg vöröshagyma
4 fej fokhagyma
50 dkg só
1 ek lestyán
1 ek borsikafű

Nekem az összes lemérve 5,5 kg volt ledarálva.

Elkészítés:

A hozzávalókat megtisztítottam, és egy apró lyukú elektromos húsdarálóval ledaráltam. Jól összekevertem, beleszórtam a szárított lestyánt és borsikafüvet, valamint a sót. Üvegekbe töltöttem, és lezártam. Felhasználásig, a befőttek és lekvárok mellett tárolható, akár 1 évig is. Ha egy üveget megbontunk, amíg el nem fogy, hűtőben tároljuk. Ilyenkor önthetünk a tetejére egy kis olajat, ami elzárja a levegőt, és tovább eltartható. Minden olyan ételbe ugyanúgy használható, mint a bolti ételízesítők, csak az ételek sózásánál figyelembe kell venni a saját sótartalmát! Az összetevők arányán mindenki saját ízlésének megfelelően változtathat, akár kihagyhat, vagy hozzátehet. A lényeg az, hogy a zöldségek legalább 10 %-a só legyen, mert ez tartósítja.